-Ia membolehkan sesuatu objek yang pegun atau statik dapat bergerak dan kelihatan seolah-olah hidup.
-Animasi boleh dalan bentuk dua dimensi (2D), tiga dimensi (3D) ataupun melalui pelbagai kesan khas.
-pakar animasi yang juga sering dikenali sebagai animator diperlukan dalam jumlah yang banyak bagi menghasilkan suatu animasi yang berkualiti tinggi memerlukan perancangan yang teliti serta komitmen yang tinggi.
-Kos penghasilannya juga agak tinggi disamping tempoh masa yang diperlukan bagi membentuk animasi yang dikehendaki juga agak lama.
-Penggunaan animasi dalam sesuatu persembahan maklumat juga dapat menceriakan proses penyampaiannya.
-Ia juga membolehkan sesuatu persembahan yang disampaikan itu kelihatan lebih hidup atau realistik berbanding penggunaan teks semata-mata.
-Di samping itu, animasi juga mampu memberi penegasan kepada sesuatu penyampaian bagi membolehkan perhatian dapat difokuskan kepada isi kandungan yang ingin disampaikan.
Contoh-contoh gambar animasi..
Usop Sontorian tahun 1996 hingga 1998 |
Keluang man tahun 1998 |
Anak-anak Sidek tahun 1990 |
Antara animasi 2dimensi(2D) dan 3dimensi(3D)
Doremon 3D |
Filem Wreck It Ralph |
Filem Wreck It Ralph |
Filem Wreck It Ralph |
Sofware yang digunakan pakai dalam animasi antaranya..
1.Adobe Photoshop, merupakan vector dan bitmap image editor. Bersifat komersial dan diproduksi oleh Adobe Systems.
2.Corel Draw, merupakan vector image editor. Bersifat komersial dan diproduksi oleh Corel Corporation.
3.Microsoft Paint, merupakan bitmap image editor. Bersifat komersial dan masuk dalam paket Microsoft Windows.
4.Paint Shop Pro, merupakan vector dan bitmap image editor. Bersifat komersial dan diproduksi oleh Corel Corporation.
5.GIMP, merupakan bitmap dan vector image editor. Bersifat open source dan diproduksi oleh The GIMP Team dengan lisensi GNU General Public License.
6.Macromedia Flash, merupakan perangkat lunak animasi yang banyak digunakan, baik untuk web, presentasi, dll. Bersifat komersial dan diproduksi oleh Macromedia Inc.
7.Houdini Animation Software, bersifat komersial dan diproduksi oleh Side Effect Software.
8.Power Animator, merupakan generasi pendahulu dari Maya untuk membuat animasi. Bersifat komersial dan diproduksi oleh Alias Systems Corporation.
Sofware untuk 2D dan 3D
1.3D Studio Max, bersifat komersial dan diproduksi oleh Autodesk Media & Entertainment.2.Silo 3D Modelling, bersifat komersial dan diproduksi oleh Nevercenter Ltd. Co.
3.Maya, bersifat komersial dan diproduksi oleh Alias Systems Corporation
Cara-cara mengedit
Kesimpulan
Animasi ialah sebuah komunikasi yang dapat diterima hampir semua lapisan masyarakat,tanpa terkecuali semua lapisan mahupun bangsa dan agama.Kelebihan ini dapat membuat animasi semakin popular dalam dunia serba teknologi.Selain itu animasi juga dapat menyampaikan pesanan atau nilai-nilai murni kepada masyarakat.Seterusnya animasi juga boleh meningkatkan imaginasi sesuatu individu dan diharapkan negara malaysia dapat bersaing dengan negara diluar sana.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan